Când vine vorba de reguli, e sigur că nimeni dintre noi nu duce lipsă de ele. Sunt atâtea recomandări, rețete de succes (fie ele culinare, rețete de fericire, de bună purtare, de dezvoltare personală sau de dezvoltare pur și simplu), consilieri, sfaturi și programe, încât nu mai știi ce să faci cu ele. Fără să adaug și eu la această listă, îndrăznesc să spun doar atât: că e sănătos ca, din când în când, să schimbi câteva reguli cu altele. Alternarea te scapă din ghearele obsesiei de a respecta regulile 1, 2 și 3.

Sunt unele exemple clare – unele amuzante, altele mai puțin – de reguli cărora riscăm să le cădem în capcană. Poate fi respectarea unei diete, calculând calorii la fiecare firimitură de biscuit. Sau poate fi orice activitate prin care este suspectată a se întâmpla o promovare la job. A face seturi peste seturi de analize în căutarea celulei bolnave. La fel, schițarea de planuri de lucru, unele după altele, e o altă formă de regulă urmată până la obsesie. Și lista poate continua. Sunt exemple de reguli care ajung să depersonalizeze. Sunt aplicate întocmai, fără abateri, și fără a fi adaptate la personalitatea proprie, câtuși de puțin. În asemenea cazuri, nici nu prea mai încape vorbă de alternare cu altceva. Cel mai bun lucru ar fi renunțarea completă la regula 1, 2 sau 3, pentru a face lucrurile în stil propriu.

De ce? Chiar dacă ești hotărât/ă să aplici tot ce ți-ar trebui ca să fii perfect/ă, nu vei reuși. Știu că nu sună încurajator, dar e bine să știi la ce să te aștepți. Fie ești nemulțumit/ă cu propria performanță într-o direcție sau alta, și te vei blama în fața altora pentru nerespectarea regulii x sau y – fără să recunoști că poate nu e planul potrivit pentru tine în acel moment. Fie amâni totul pentru momentul când vei fi persoana potrivită care începe să pună în aplicare rețeta perfectă. Indiferent ce fel de rețetă.

Dacă, din contră, ești nehotărât/ă și nu știi dacă să respecți regulile a sau b, nu e neapărat un semn de slăbiciune. Mai degrabă te afli într-un punct din care vei alege exact regulile și programele care îți trebuie. Și care îți sunt prioritare. Nu, nu suntem perfecți, iar dacă reușești să o recunoști, pornești cu pași mărunți, dar siguri, către un scop care te duce mai aproape de idealul tău. Altfel, pornind să respecți reguli ad litteram care să îți ardă etapele până la idealul propus, scopul nu va fi niciodată atins. Doar vei eșua zilnic în a fi perfect, și te vei dezamăgi zilnic prin aceasta.

Soluția la asemenea probleme pare simplă. Însă nu duce întotdeauna la o simplificare a situației în care te afli. De aceea, adaug la soluțiile pe care le-ai găsit pentru moment, două-trei sugestii de care poți ține cont. Sper să ajute și pentru a slăbi fără a calcula calorii din oră în oră, și pentru a-ți păstra sănătatea fără a repeta lunar analizele, și pentru multe altele. În primul rând, focusul ar trebui să fie pe ceea ce este important pentru tine, și nu pe ce este urgent sau consideră alții important pentru tine. În al doilea rând, e bine să-ți dai un răgaz uneori. Timp în care oprești „motorașele”, și lași timp pentru reflecție. Răgazul îl poți folosi pentru a-ți ordona gândurile și percepțiile, sau te lași în voia unor lucruri exterioare cărora le permiți să te influențeze mai mult în respectivul interval, sau doar lași totul deoparte și acumulezi astfel energie pentru a continua practicarea regulilor tale. În al treilea rând, pentru a-ți păstra personalitatea și a o fortifica, nu copia reguli, ci selectează-le pe cele care te definesc, până la ambiție și excelență.